Zdalna Nieodpłatna Pomoc Prawna
KOMUNIKAT
Z dniem 24 maja 2021 roku zostaje wznowiona działalność stacjonarna Punktu Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Mediacji zlokalizowanego w Giżycku przy ul. Smętka 5.
Działalność stacjonarna drugiego Punktu Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego i Mediacji zlokalizowanego na terenie gmin Powiatu Giżyckiego
tj. w Miłkach, Rynie, Kruklankach i Wydminach zostaje wznowiona z dniem 1 czerwca 2021 roku.
Porady w punktach będą odbywały się z zachowaniem reżimu sanitarnego.
Oprócz porad stacjonarnych odbywających się bezpośrednio w punktach, nadal będzie można skorzystać z porady za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość np. telefonicznie.
Ze względu na konieczność utrzymania reżimu sanitarnego zapisy na porady najbardziej wskazane telefonicznie.
Giżycko, dnia 20.05.2021r.
PUNKTY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ NIEODPŁATNEGO
PORADNICTWA OBYWATELSKIEGOI NIEODPŁATNEJ MEDIACJIW POWIECIE GIŻYCKIM w 2021 r.
I Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Nieodpłatnej Mediacji w Giżycku
|
|||
LOKALIZACJA MIEJSCE UDZIELANIA PORAD |
DNI I GODZINY DYŻURÓW |
UDZIELAJĄCY PORAD
|
KONTAKT W PRZYPADKU PORADY ZDALNEJ |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Giżycku ul. Smętka 5 (wejście od ul.Kościuszki)11-500 Giżycko Tel.87 429 10 89 |
Poniedziałek 8.00 -12.00 |
Katarzyna Trejnis – Kozak Radca Prawny, Mediator |
tel. 608 081 780 e-mail: trejnisk@wp.pl |
Wtorek 8.00 -12.00 |
Teresa Dąbrowska Radca Prawny |
tel. 512 498 513 e-mail: teresad1@onet.eu |
|
Środa 11.30 -15.30 |
Natalia Bondaruk Adwokat |
tel. 724 871 104 e-mail: adwokat.bondaruk@onet.pl |
|
Czwartek 8.00 -12.00 |
Bożena Zdziarska– Namiotko Adwokat, Mediator |
tel. 604 612 540 e-mail; |
|
Piątek 8.00 -12.00 |
Łukasz Pachucki Radca Prawny |
tel. 793 740 075 e-mail: lukasz.pachucki@gmail.com |
|
II Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Mediacji, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego i Nieodpłatnej Mediacji w lokalizacjach Porad udziela: Fundacja „Inicjatywa Kobiet Aktywnych „ z Olsztyna |
|||
w Miłkach
Ośrodek Kultury w Miłkach ul. Szkolna 1B, 11-513 Miłki Tel.87 421 10 60 |
Poniedziałek 10.00 - 14.00 |
Łukasz Chmielewski Radca Prawny
Jarosław Marcinkiewicz Doradca Obywatelski |
Tel. 504 488 592 email: biuro@kancelaria-chmielewski.pl
tel. 781 412 652 email: jmarcinkiewicz1978@o2.pl |
w Rynie
Urząd Miasta i Gminy w Rynie ul. Ratuszowa 2, 11-520 Ryn Tel.87 429 39 60 |
Wtorek 9.00 - 13.00 Piątek 9.00 - 13.00 |
Łukasz Chmielewski Radca Prawny
Jarosław Marcinkiewicz Doradca Obywatelski |
Tel. 504 488 592 email: biuro@kancelaria-chmielewski.pl
tel. 781 412 652 email: jmarcinkiewicz1978@o2.pl |
w Kruklankach
Urząd Gminy w Kruklankach ul. 22 Lipca 10, 11-612 Kruklanki Tel.87 421 70 02 |
Środa 9.00 - 13.00 |
Łukasz Chmielewski Radca Prawny
Jarosław Marcinkiewicz Doradca Obywatelski |
Tel. 504 488 592 email: biuro@kancelaria-chmielewski.pl
tel. 781 412 652 email: jmarcinkiewicz1978@o2.pl |
w Wydminach
Urząd Gminy ul. Plac Rynek 1/1 11-510 Wydminy Tel.87 421 00 19 |
Czwartek 8.00 - 12.00 |
Łukasz Chmielewski Radca Prawny
Jarosław Marcinkiewicz Doradca Obywatelski |
Tel. 504 488 592 email: biuro@kancelaria-chmielewski.pl
email: jmarcinkiewicz1978@o2.pl |
INFORMACJA O ZASADACH I ZAKRESIE UDZIELANIA NIEODPŁATNEJ POMOCY PPRAWNEJ I ŚWIADCZENIA NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO ORAZ OSOBACH UPRAWNIONYCH DO ICH OTRZYMANIA /2021 ROK/
Kto jest osobą uprawnioną
1. Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób
w ciągu ostatniego roku.
2. Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej
lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie
o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej
lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Dodatkowe zaświadczenia/oświadczenia/informacje jakie składa osoba fizyczna – prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą
nie zatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku.
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana osobom fizycznym – prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniających innych osób w ciągu ostatniego roku na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U z. 2020r. poz. 708) jest pomocą de minimis. Podlega zatem regulacjom przewidzianym w ustawie
z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2020r. poz. 708).
Zgodnie z instrukcją opracowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, od podmiotu
ubiegającego się o pomoc należy żądać – przed udzieleniem pomocy - przedstawienia:
-
wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimisi zaświadczeń o pomocy de minimisw rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku,
w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
albo
- oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
- oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
2. informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie
lub rybołówstwie (Dz.U. 2010 Nr 53, poz. 311) dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,
na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego przed udzieleniem pomocy poinformuje jakie oświadczenia czy też zaświadczenia należy złożyć i kiedy.
Umawianie terminów wizyt
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywać się będzie według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie.
Zapisy na wizyty dokonuje się:
w I Punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, nieodpłatnej mediacji w Giżycku pod numerem
tel. 87 429 10 89.
w II Punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, nieodpłatnej mediacji zlokalizowanym w 4 gminach
na terenie Powiatu Giżyckiego /każda gmina zapisuje na wizyty odbywające się na jej terenie/ tj.:
Ryn tel. 87 429 39 60
Wydminy tel. 87 421 00 19
Kruklanki tel. 87 421 70 02
Miłki tel. 87 421 10 60
Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywać się będzie poza kolejnością.
W przypadku nieodpłatnej mediacji będzie ona prowadzona w zależności od bieżącego zapotrzebowania czyli zgłoszonych przez osoby uprawnione potrzeb. Zapisy na mediację odbywają się pod tymi samymi numerami jak wyżej.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
-
poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub,
-
wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
-
sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
-
nieodpłatną mediację, lub
-
sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie:
1. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające
do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia
w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
2. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
INFORMACJA O MOŻLIWOŚCI PRZEKAZYWANIA PRZEZ OSOBY UPRAWNIONE OPINII O UDZIELONEJ NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ I NIEODPŁATNYM PORADNICTWIE OBYWATELSKIM
Karta pomocy zawiera część obejmującą opinię osoby uprawnionej o udzielonej pomocy. Wypełnienie przez osobę uprawnioną tej części karty pomocy, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszej opinii, jest uzależnione od zgody osoby uprawnionej.
Potrzebujesz pomocy prawnika?
Nie radzisz sobie z zadłużeniem?
Nie możesz porozumieć się z sąsiadem?
Skorzystaj z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego!Taka pomoc jest udzielana za darmo,
nic nie musisz za nią płacić.
Jaką pomoc możesz otrzymać?
-
informację, jaka jest twoja sytuacja prawa oraz jakie są twoje prawa i obowiązki;
informację, jak można rozwiązać twój problem;
-
pomoc przy sporządzeniu projektu pisma, wniosku o zwolnienie od kosztów sądowych lub wniosku o ustanowienie pełnomocnika z urzędu,
-
pomoc przy sporządzeniu planu działania (np. spłaty zobowiązań) oraz w jego realizacji,
-
darmową mediację (np. w sytuacji konfliktu z sąsiadem).
Jak możesz skorzystać z pomocy?
Skontaktuj się telefonicznie z pracownikiem starostwa powiatowego (urzędu miasta) i poproś o umówienie na wizytę
lub
umów się samodzielnie przez formularz na stronie np.ms.gov.pl
Jak wygląda wizyta?
SYSTEM NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWTAELSKIEGO ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ
-
UPRAWNIONE OSOBY
Zgodnie z przepisami ustawynieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, tzn.:
-
osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawej,
-
również sobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy osoba uprawniona, co do zasady, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba, która korzysta z nieodpłatnej pomocy w zakresie prowadzonej dzielności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku.
-
ZAKRES POMOCY
Nieodpłatna pomoc, jak sama nazwa na to wskazuje, jest udzielana bezpłatnie. Koszty udzielania takiej pomocy są pokrywane ze skarbu państwa. Osoby uprawnione nie płacą za uzyskaną pomoc. W ramach nieodpłatnej pomocy osoby uprawnione mogą skorzystać
z trzech różnych usług, których zakres został krótko przedstawiony poniżej:
1. Nieodpłatna pomoc prawnajest udzielana przez prawników, z reguły adwokatów lub radców prawnych. Pomoc ta jest kierowana do osób, które potrzebują pomocy prawnej (np. dowiedziały się o pozwie lub zajęciu komorniczym, z którym się nie zgadzają, mają problem z zawartą umową, ZUS odmówił im wypłaty emerytury) i polega z reguły na:
-
udzieleniu informacji jak, z prawnego punktu widzenia, wygląda sytuacja osoby uprawnionej oraz jakie są jej prawa i obowiązki,
-
w jaki sposób osoba uprawniona może rozwiązać swój problem prawny,
-
sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczących się postępowaniach przygotowawczym, sądowym lub sądowoadministracyjnym,
-
sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu,
-
poinformowaniu o kosztach postępowania sądowego i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy do sąd.
2. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie to wsparcie świadczone przez profesjonalnych doradców obywatelskich osobom potrzebującym pomocy w rozwiązaniu ich problemów
w zakresie m.in. zadłużenia, spraw mieszkaniowych lub zabezpieczenia społecznego. Osoby uprawnione otrzymują pomoc udzieloną w sposób zrozumiały dla zwykłego obywatela,
w tym dotyczącą załatwienia czynności urzędowych lub rozwiązania życiowych problemów, na przykład o możliwych do podjęciach działaniach mających na celu wyjścia ze spirali zadłużenia. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również działania zmierzające do podniesienia świadomości osoby uprawnionej oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie wspólnie z tą osobą planu działania i pomoc w jego realizacji.
3. Nieodpłatna mediacjajest prowadzona w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Pomocy, w ramach nieodpłatnej mediacji, udziela mediator. Nieodpłatna mediacja jest kierowana do osób, które są zainteresowane polubowny rozwiązaniem sporu, czyli chcą dojść do porozumienia z inną osobą
(np. z wierzycielem, członkiem rodziny)bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Dzięki temu rozwiązaniu osoba uprawniona nie zostanie narażona na poniesienie kosztów sądowych. Nieodpłatna mediacja swoim zakresem obejmuje:
-
udzielenie informacji o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów (w tym z mediacji) oraz jakie niesie to za sobą korzyści,
-
przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
-
przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego
w sprawie karnej, -
przeprowadzenie mediacji,
-
pomoc w przygotowaniu wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
-
MIEJSCE UDZIELANIA NIEODPŁĄTNEJ POMOCY ORAZ UDOGODNIENIA DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Co do zasady porady udzielane są osobiście w wyznaczonych punktach. Osoba uprawniona może zgłosić się do dowolnego punktu na terenie całego kraju. Nie ma obowiązku korzystania z punktów tylko na terenie powiatu, w którym dana osoba zamieszkuje.
Wyjątek od zasady udzielania porad osobiście stanowi obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego, stan epidemii albo wprowadzenie stanu nadzwyczajnego. W takich przypadkach pomoc ta może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu. Oznacza to, że w czasie trwającego stanu epidemii osoba uprawniona może uzyskać pomoc przez telefon, wideorozmowę lub za pośrednictwem wiadomości elektronicznej (lub komunikator internetowego). Jeżeli pomoc nie jest udzielana w takich formie na terenie powiatu, w którym mieszka osoba uprawniona, może ona zgłosić się do punktu prowadzonego na terenie innego powiatu.
Jeżeli osoba uprawniona jest osobą ze znaczną niepełnosprawnością ruchową i nie może stawić się w punkcie lub osobą doświadczającą trudności w komunikowaniu się może uzyskać nieodpłatną pomoc także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, niezależnie od tego, czy obowiązuje obecnie stan zagrożenia epidemicznego albo stan epidemii lub został wprowadzony stan nadzwyczajny. Oznacza to, że taka osoba może uzyskać pomoc przez telefon, wideorozmowę lub za pośrednictwem korespondencji elektronicznej. Osoba uprawniona charakteryzująca się wymienionymi powyżej szczególnymi potrzebami może także poprosić aby porada odbyła się w miejscu jej zamieszkania (wizytę domową) lub w innym, bardziej przystosowanym miejscu. Osoba uprawniona może także poprosić o zorganizowanie pomocy tłumacza migowego.
-
ZAPISY NA PORADY
Przyjmowanie zgłoszeń na nieodpłatne porady odbywa się telefonicznie pod specjalnie wyznaczonym do tego celu numerem telefonu wskazanym przez starostę. Starosta, oprócz obsługi zgłoszeń telefonicznych, może również umożliwić uprawnionym dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.Numer telefonu przeznaczony do zapisów, jest podawany razemz opublikowaną listą punktów na stronie internetowej starostwa powiatowego. Osoba uprawniona ma również możliwość dokonania samodzielnej rejestracji na termin wizyty za pośrednictwem formularza do zapisów on-line, dostępnego na stronie np.ms.gov.pl.