2019-12-09

Usamodzielnienia

 

Sprawy dotyczece usamodzielnień prowadzone są w pokoju numer 3 i 22 w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Giżycku ul. Smętka 5 

 
Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
 
Pomoc dla osób usamodzielnianych 
Art. 140. 1.  Osobie  opuszczającej,  po  osiągnięciu  pełnoletności,  rodzinę 
zastępczą, rodzinny dom dziecka, placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub regionalną 
placówkę  opiekuńczo-terapeutyczną,  zwanej  dalej  „osobą  usamodzielnianą”, 
w przypadku gdy umieszczenie w pieczy zastępczej nastąpiło na podstawie orzeczenia 
sądu: 
1)  przyznaje się pomoc na: 
a)  kontynuowanie nauki, 
b)  usamodzielnienie, 
c)  zagospodarowanie; 
2)  udziela się pomocy w uzyskaniu: 
a)  odpowiednich warunków mieszkaniowych, 
b)  zatrudnienia; 
3)  zapewnia się pomoc prawną i psychologiczną. 
2. Przez  osobę  usamodzielnianą  rozumie  się  również  osobę,  której  pobyt 
w rodzinnej  pieczy  zastępczej  ustał  na  skutek  śmierci  osób  tworzących  rodzinę 
zastępczą lub osoby prowadzącej rodzinny dom dziecka, w okresie 6 miesięcy przed 
osiągnięciem przez osobę usamodzielnianą pełnoletności. 
3. W przypadku gdy osoba usamodzielniana: 
1)  przebywa w domu pomocy społecznej albo placówce zapewniającej całodobową 
opiekę osobom niepełnosprawnym lub przewlekle chorym, 
2)  otrzymuje  pomoc  dla  osób  usamodzielnianych  w rozumieniu  przepisów 
o pomocy społecznej 
– pomoc, o której mowa w ust. 1, nie przysługuje. 
Art. 141. 1.  Pomoc  na  kontynuowanie  nauki,  na  usamodzielnienie  oraz  na 
zagospodarowanie  jest  przyznawana  osobie  usamodzielnianej,  która  przebywała 
w pieczy zastępczej przez okres co najmniej: 
1)  3 lat  –  w przypadku  osoby  usamodzielnianej  opuszczającej  rodzinę  zastępczą 
spokrewnioną; 
2)  roku  –  w przypadku  osoby  usamodzielnianej  opuszczającej  rodzinę  zastępczą 
niezawodową, rodzinę zastępczą zawodową, rodzinny dom dziecka, placówkę 
opiekuńczo-wychowawczą lub regionalną placówkę opiekuńczo-terapeutyczną. 
2. Do okresów pobytu w pieczy zastępczej, o których mowa w ust. 1, wlicza się 
również: 
1)  okresy  pobytu  w domu  pomocy  społecznej  dla  dzieci  i młodzieży 
niepełnosprawnych  intelektualnie,  domu  dla  matek  z małoletnimi  dziećmi 
i kobiet  w ciąży  oraz  w schronisku  dla  nieletnich,  zakładzie  poprawczym, 
specjalnym  ośrodku  szkolno-wychowawczym,  specjalnym  ośrodku 
wychowawczym,  młodzieżowym  ośrodku  socjoterapii,  zapewniającym 
całodobową  opiekę,  i młodzieżowym  ośrodku  wychowawczym,  jeżeli 
orzeczenie sądu o umieszczeniu w pieczy zastępczej nie zostało uchylone; 
2)  okres pobytu osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, 
placówce opiekuńczo-wychowawczej, na zasadach określonych w art. 37 ust. 2. 
Art. 142. 1. Pomoc na usamodzielnienie oraz pomoc na zagospodarowanie jest 
przyznawana  osobie  usamodzielnianej,  której  dochód  miesięczny  nie  przekracza 
kwoty 1200 zł.  
2. W przypadku  gdy  dochód  miesięczny  osoby  usamodzielnianej  przekracza 
kwotę  1200 zł,  można  przyznać  pomoc  na  usamodzielnienie  lub  pomoc  na 
zagospodarowanie, jeżeli jest to uzasadnione jej sytuacją mieszkaniową, dochodową, 
majątkową lub osobistą. 
3. Ustalając dochód osoby usamodzielnianej uwzględnia się sumę dochodów tej 
osoby, jej małżonka oraz dzieci pozostających na jej utrzymaniu, podzieloną przez 
liczbę tych osób. 
4. Ustalając dochód osoby usamodzielnianej uwzględnia się dochody, o których 
mowa  w ustawie  z dnia  28 listopada  2003 r.  o świadczeniach  rodzinnych  (Dz. U. 
z 2018  r. poz.  2220, z późn. zm. 4) ), uzyskane w miesiącu poprzedzającym  miesiąc 
złożenia wniosku. 
Art. 143. 1.  Pomoc,  o której  mowa  w art. 140  ust. 1,  jest  przyznawana  lub 
udzielana na wniosek osoby usamodzielnianej. 
2. Wniosek  o przyznanie  pomocy  na  kontynuowanie  nauki  i pomocy  na 
usamodzielnienie  osoba  usamodzielniana  składa  w powiecie  właściwym  do 
ponoszenia  wydatków  na  finansowanie  pomocy  na  kontynuowanie  nauki  i 
usamodzielnienie  za  pośrednictwem  kierownika  powiatowego  centrum  pomocy 
rodzinie powiatu właściwego ze względu na miejsce pobytu osoby usamodzielnianej. 
3. Wniosek  o przyznanie  pomocy  na  zagospodarowanie  oraz  o udzielenie 
pomocy  w uzyskaniu  odpowiednich  warunków  mieszkaniowych  lub  w uzyskaniu 
zatrudnienia składa się w powiecie właściwym ze względu na miejsce osiedlenia się 
osoby usamodzielnianej. 
4. W przypadku cudzoziemców wniosek składa się w powiecie właściwym ze 
względu na miejsce pobytu osoby usamodzielnianej. 
Art. 144. Osoby  usamodzielniane  są  obowiązane  niezwłocznie  poinformować 
organ, który przyznał pomoc, o której mowa w art. 140 ust. 1 pkt 1, o każdej zmianie 
ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która ma wpływ na prawo do tych 
świadczeń. 
Art. 145. 1.  Warunkiem  przyznania  pomocy  na  kontynuowanie  nauki  i na 
usamodzielnienie  jest  złożenie  wniosku  oraz  posiadanie  zatwierdzonego 
indywidualnego programu usamodzielnienia, określającego w szczególności: 
                                                           
4)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2354 oraz 
z 2019 r. poz. 60, 303, 577, 730 i 752. 
1)  zakres współdziałania osoby usamodzielnianej z opiekunem usamodzielnienia; 
2)  sposób uzyskania przez osobę usamodzielnianą wykształcenia lub kwalifikacji 
zawodowych, pomocy w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych 
oraz w podjęciu przez osobę usamodzielnianą zatrudnienia. 
2. Osoba  usamodzielniana  co  najmniej  rok  przed  osiągnięciem  przez  nią 
pełnoletności  wskazuje  osobę,  która  podejmuje  się  pełnienia  funkcji  opiekuna 
usamodzielnienia oraz przedstawia pisemną zgodę tej osoby. 
3. Opiekunem  usamodzielnienia  może  być  osoba  tworząca  rodzinę  zastępczą, 
prowadząca  rodzinny  dom  dziecka,  koordynator  rodzinnej  pieczy  zastępczej, 
pracownik  socjalny  powiatowego  centrum  pomocy  rodzinie,  osoba  będąca  w  pla-
cówce  opiekuńczo-wychowawczej  albo  regionalnej  placówce  opiekuńczo-
-terapeutycznej wychowawcą lub psychologiem, lub inna osoba wskazana przez osobę 
usamodzielnianą i zaakceptowana przez kierownika powiatowego  centrum  pomocy 
rodzinie powiatu właściwego do ponoszenia wydatków na finansowanie pomocy na 
kontynuowanie nauki i usamodzielnienie. 
4. Indywidualny  program  usamodzielnienia  jest  opracowywany  przez  osobę 
usamodzielnianą  wspólnie  z opiekunem  usamodzielnienia  co  najmniej  na  miesiąc 
przed  osiągnięciem  przez  osobę  usamodzielnianą  pełnoletności,  a następnie  jest 
zatwierdzany  przez  kierownika  powiatowego  centrum  pomocy  rodzinie  powiatu 
właściwego  do  ponoszenia  wydatków  na  finansowanie  pomocy  na  kontynuowanie 
nauki i usamodzielnienie. 
5. Kierownik  powiatowego  centrum pomocy  rodzinie powiatu  właściwego do 
ponoszenia  wydatków  na  finansowanie  pomocy  na  kontynuowanie  nauki 
i usamodzielnienie  informuje  powiat  właściwy  ze  względu  na  planowane  miejsce 
osiedlenia  się  osoby  usamodzielnianej  o zamiarze  osiedlenia  się  tej  osoby 
w miejscowości  wskazanej  w indywidualnym  programie  usamodzielnienia  oraz 
przesyła mu kopię tego programu i informacje o opiekunie usamodzielnienia. 
6. Zmiany w indywidualnym programie usamodzielnienia może dokonać osoba 
usamodzielniana  wspólnie  z  opiekunem  usamodzielnienia  w przypadku  zmiany 
sytuacji  życiowej  tej  osoby.  Zmiany  programu  wymagają  zatwierdzenia  przez 
kierownika  powiatowego  centrum  pomocy  rodzinie  powiatu  właściwego  do 
ponoszenia  wydatków  na  finansowanie  pomocy  na  kontynuowanie  nauki 
i usamodzielnienie.
7. Po zakończeniu realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia osoba 
usamodzielniana  wraz  z opiekunem  usamodzielnienia  i kierownikiem  powiatowego 
centrum  pomocy  rodzinie  powiatu  właściwego  do  ponoszenia  wydatków  na 
finansowanie pomocy na kontynuowanie nauki  i usamodzielnienie dokonują oceny 
końcowej procesu usamodzielnienia. 
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach pomoc na kontynuowanie nauki 
i na  usamodzielnienie  może  być  przyznana  osobie  usamodzielnianej,  której 
indywidualny program usamodzielnienia został zatwierdzony po terminie określonym 
w art. 145 ust. 4. 
9. Pomoc na kontynuowanie nauki i na usamodzielnienie przyznaje się i wypłaca 
za okres miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym został złożony 
wniosek o przyznanie pomocy. 
Art. 146. 1.  Pomoc  na  kontynuowanie  nauki  przyznaje  się  osobie 
usamodzielnianej, jeżeli kontynuuje naukę: 
1)  w szkole; 
2)  w zakładzie kształcenia nauczycieli; 
3)  w uczelni; 
4)  na  kursach,  jeśli  ich  ukończenie  jest  zgodne  z indywidualnym  programem 
usamodzielnienia; 
5)  u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego. 
2. Wysokość  pomocy,  o której  mowa  w ust. 1,  wynosi  nie  mniej  niż  500 zł 
miesięcznie. 
3. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na czas nauki, nie dłużej jednak 
niż do ukończenia przez osobę usamodzielnianą 25. roku życia. 
4. Pomoc,  o której  mowa  w ust. 1,  przysługuje  w czasie  trwania  odpowiednio 
roku szkolnego, roku akademickiego, kursu albo przygotowania zawodowego. 
5. W przypadku gdy po ukończeniu: 
1)  nauki  w  szkole  ponadgimnazjalnej  lub  ponadpodstawowej  osoba 
usamodzielniana została przyjęta w tym samym roku kalendarzowym na studia 
wyższe lub do zakładu kształcenia nauczycieli, 
2)  studiów  pierwszego  stopnia  osoba  usamodzielniana  została  przyjęta  w tym 
samym roku kalendarzowym na studia drugiego stopnia 
– pomoc, o której mowa w ust. 1, przysługuje także za wrzesień. 
6. (uchylony) 
7. W przypadku  gdy  uprawnienie  do  pomocy  na  kontynuowanie  nauki  nie 
obejmuje  pełnego  miesiąca  kalendarzowego,  pomoc  przyznaje  się  w wysokości 
proporcjonalnej  do  liczby  dni  w danym  miesiącu  kalendarzowym,  w których 
przysługuje pomoc. 
Art. 147. Pomoc  na  kontynuowanie  nauki  nie  przysługuje  w przypadku,  gdy 
osoba usamodzielniana: 
1)  kontynuuje naukę w szkole ponadgimnazjalnej,  szkole ponadpodstawowej lub 
uczelni, która zapewnia nieodpłatną naukę i nieodpłatne pełne utrzymanie; 
2)  bez  uzasadnionych  powodów  zmieniła  trzykrotnie,  na  tym  samym  poziomie 
kształcenia,  szkołę,  zakład  kształcenia  nauczycieli  lub  uczelnię,  kurs  lub 
przygotowanie do wykonywania zawodu; 
3)  została umieszczona w zakładzie karnym. 
Art. 148. 1. Pomoc na kontynuowanie nauki można zawiesić w przypadku, gdy: 
1)  w trakcie kształcenia w zakładzie kształcenia nauczycieli lub w uczelni osoba 
usamodzielniana przebywa na urlopie od zajęć; 
2)  osoba  usamodzielniana  nie  realizuje  indywidualnego  programu 
usamodzielnienia. 
2. Zawieszenie  pomocy  na  kontynuowanie  nauki  następuje  z urzędu  lub  na 
wniosek osoby usamodzielnianej, w drodze decyzji. 
 
 
 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..