2019-12-09

Instytucjonalna piecza zastępcza

Na terenie Powiatu Giżyckiego funkcjonują trzy placówki opiekuńczo – wychowawcze typu socjalizacyjnego z liczba miejsc do czternastu dzieci każda tj.: „Dom dla Dzieci JAŚ” w Giżycku„Dom dla Dzieci MAŁGOSIA” w Giżycku„Dom dla Dzieci WOJTEK” w Giżycku.

 

Placówki spełniają wszystkie obowiązujące standardy i działają zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami wynikającymi z ustawy zadnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:  

 
Art. 93. 1. Instytucjonalna piecza zastępcza jest sprawowana w formie: 
1)  placówki opiekuńczo-wychowawczej; 
2)  regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej; 
3)  interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego.  
2. Placówkę opiekuńczo-wychowawczą prowadzi powiat lub podmiot, któremu 
powiat zlecił realizację tego zadania na podstawie art. 190. 
2a. Placówka  opiekuńczo-wychowawcza  może  być  prowadzona  na  terenie 
innego powiatu na zasadzie porozumienia zawartego pomiędzy starostą powiatu, który 
prowadzi placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub zleca realizację tego zadania na 
podstawie art. 190, a starostą powiatu, na terenie którego prowadzona jest placówka 
opiekuńczo-wychowawcza. Przepisy art. 54 ust. 3c stosuje się odpowiednio. 
2b. Powiat  może  połączyć  placówkę  wsparcia  dziennego  o zasięgu 
ponadgminnym z placówką opiekuńczo-wychowawczą lub z prowadzoną przez siebie 
jednostką organizacyjną pomocy społecznej. 
3. Samorząd województwa może prowadzić lub zlecić, na podstawie art. 190, 
prowadzenie  regionalnej  placówki  opiekuńczo-terapeutycznej  lub  interwencyjnego 
ośrodka preadopcyjnego. 
3a. Powiat albo samorząd województwa może połączyć prowadzone przez siebie 
formy  instytucjonalnej  pieczy  zastępczej  z jednostkami  organizacyjnymi  pomocy 
społecznej.  Jeżeli  połączenie  obejmuje  odpowiednio  powiatowe  centrum  pomocy 
rodzinie albo regionalne ośrodki polityki społecznej, formy instytucjonalnej pieczy 
zastępczej prowadzone są w ramach tych jednostek. 
3b. Przepisów ust. 3a nie stosuje się do placówek opiekuńczo-wychowawczych 
typu rodzinnego. 
4. Placówka opiekuńczo-wychowawcza: 
1)  zapewnia  dziecku  całodobową  opiekę  i wychowanie  oraz  zaspokaja  jego 
niezbędne  potrzeby,  w szczególności  emocjonalne,  rozwojowe,  zdrowotne, 
bytowe, społeczne i religijne; 
2)  realizuje  przygotowany  we  współpracy  z asystentem  rodziny  plan  pomocy 
dziecku; 
3)  umożliwia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd 
postanowi inaczej; 
4)  podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny; 
5)  zapewnia  dziecku  dostęp  do  kształcenia  dostosowanego  do  jego  wieku 
i możliwości rozwojowych; 
6)  obejmuje dziecko działaniami terapeutycznymi; 
7)  zapewnia korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych. 
Art. 93a. 1. Osoba kierująca jednostką powstałą w wyniku połączenia, o którym 
mowa  w art.  18c,  art.  93 ust.  2b  lub  3a,  obowiązana  jest  spełniać  obowiązujące 
wymagania do kierowania co najmniej jedną prowadzoną dotychczas działalnością 
realizowaną w połączonych jednostkach. 
2. Osoby zatrudnione na kierowniczych stanowiskach urzędniczych w jednostce 
powstałej  w wyniku  połączenia  –  z wyłączeniem  osoby  kierującej  jednostką, 
odpowiedzialne  za  wykonywanie  zadań  realizowanych  dotychczas  w  połączonych 
jednostkach obowiązane są spełniać obowiązujące wymagania dla tych stanowisk. 
Art. 94. 1. Powiat może zlecić realizację obsługi ekonomiczno-administracyjnej 
i organizacyjnej prowadzonych przez siebie placówek opiekuńczo-wychowawczych 
na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego 
i o wolontariacie organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 
3 ust. 3 tej ustawy. 
2. Dyrektorem  podmiotu,  któremu  zlecono  realizację  zadania  zapewnienia 
obsługi  placówek  opiekuńczo-wychowawczych,  może  być  osoba,  która  spełnia 
wymagania określone w art. 97 ust. 3. 
Art. 94a. Do  obsługi  placówek  opiekuńczo-wychowawczych,  w zakresie 
wykonywanych  zadań,  o których  mowa  w art.  93 ust.  4,  można  zatrudniać  osoby, 
o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2–4. 
Art. 95. 1. W placówce  opiekuńczo-wychowawczej  typu  socjalizacyjnego, 
interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego są umieszczane dzieci powyżej 
10.  roku  życia,  wymagające  szczególnej  opieki  lub  mające  trudności  w 
przystosowaniu się do życia w rodzinie. 
2. Umieszczenie  dziecka  poniżej  10.  roku  życia  w placówce 
opiekuńczo-wychowawczej  typu  socjalizacyjnego,  interwencyjnego  lub 
specjalistyczno-terapeutycznego  jest  możliwe  w przypadku,  gdy  w danej  placówce 
opiekuńczo-wychowawczej  umieszczona  jest  matka  lub  ojciec  tego  dziecka  oraz 
w innych wyjątkowych przypadkach, szczególnie gdy przemawia za tym stan zdrowia 
dziecka lub dotyczy to rodzeństwa. 
3. W placówce  opiekuńczo-wychowawczej  typu  socjalizacyjnego, 
interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego można umieścić, w tym samym 
czasie,  łącznie  nie  więcej  niż  14 dzieci  oraz  osób,  które  osiągnęły  pełnoletność 
przebywając w pieczy zastępczej,  o których mowa w art. 37 ust. 2, z zastrzeżeniem 
ust. 3a. 
3a. W przypadku gdy umieszczone w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu 
socjalizacyjnego,  interwencyjnego  lub  specjalistyczno-terapeutycznego  dziecko  lub 
osoba, która osiągnęła pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o której mowa 
w art. 37 ust. 2, zostały umieszczone w: 
1)  domu pomocy społecznej, 
2)  specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, 
3)  młodzieżowym ośrodku wychowawczym, 
4)  młodzieżowym ośrodku socjoterapii zapewniającym całodobową opiekę, 
5)  specjalnym ośrodku wychowawczym, 
6)  hospicjum stacjonarnym, 
7)  oddziale medycyny paliatywnej, 
8)  areszcie śledczym, 
9)  schronisku dla nieletnich, 
10)  zakładzie karnym, 
11)  zakładzie poprawczym 
– dyrektor  tej  placówki  może,  pomimo  przekroczenia  dopuszczalnej  liczby  dzieci 
w placówce, za zezwoleniem wojewody, przyjąć kolejne dziecko. 
4. W placówce  opiekuńczo-wychowawczej  typu  rodzinnego  można  umieścić, 
w tym  samym  czasie,  łącznie  nie  więcej  niż  8 dzieci  oraz  osób,  które  osiągnęły 
pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o których mowa w art. 37 ust. 2. 
4a. W razie konieczności umieszczenia w placówce opiekuńczo-wychowawczej 
typu  rodzinnego  rodzeństwa,  za  zgodą  dyrektora  tej  placówki  oraz  po  uzyskaniu 
zezwolenia wojewody, jest dopuszczalne umieszczenie w tym samym czasie większej 
liczby dzieci, nie więcej jednak niż 10. 
5. Placówka  opiekuńczo-wychowawcza  zapewnia  możliwość  przyjmowania 
dzieci przez całą dobę. 
Art. 96. Placówka  opiekuńczo-wychowawcza  współpracuje,  w zakresie 
wykonywanych  zadań,  z sądem,  powiatowym  centrum  pomocy  rodzinie,  rodziną, 
asystentem rodziny, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz z innymi osobami 
i instytucjami,  które  podejmują  się  wspierania  działań  wychowawczych  placówki 
opiekuńczo-wychowawczej,  w  szczególności  w zakresie  przygotowania  dziecka  do 
samodzielnego  życia,  jeżeli  osoby  te  uzyskają  akceptację  dyrektora  placówki 
opiekuńczo-wychowawczej  oraz  pozytywną  opinię  organizatora  rodzinnej  pieczy 
zastępczej. 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..